בחורה וכלב יושבים על הפרקט באולם ספורט
Picture of איתי סתת

איתי סתת

מנהל המחלקה הציבורית

"האדון לא מוכן לשבת לידך" – הדרת נשים ברכבת ישראל

בתקופה האחרונה אנו מלווים את הסיפור הבלתי נתפס של רוני אוחיון, שחוותה השפלה, אפליה וביזוי על ידי רכבת ישראל, רק בשל העובדה שהיא אישה. ביום שישי לפני כמה שבועות, רוני הגיעה לנסיעה שגרתית ברכבת ישראל. לתדהמתה, כאשר התכוונה להתיישב באחד מהמושבים המיועדים לבעלי מוגבלויות ברכבת, שמעה רוני מלמול קל ולא מובן מהאדם שישב במקום, ולאחר מכן התבשרה על ידי פקח הרכבת שהאדם החרדי היושב במקום לא מעוניין שתשב לצידו: "האדון לא רוצה שתשבי לידו", נדהמה לשמוע את הפקח אומר לה.

הייתם מצפים שהפקח יאמר לאדון הנכבד שמעשיו אינם ראויים או תקינים? אך פקח הרכבת, לא רק שלא התערב אלא גם הנחה את רוני מה לעשות, וצידד בעמדתו החשוכה של האדם שסירב לשבת לצידה. רוני, מושפלת ופגועה, נאלצה להצטופף במעבר יחד עם כלב נחיה, במושבים שכלל לא מתאימים לצרכיה. לא מדובר פה באי נוחות, אלא בעבירה על החוק: נוסע או עובדי רכבת ישראל, אינם רשאים להורות לאנשים לא לשבת ליד אדם אחר, לא רשאים להטריד אדם בנוגע למקום מושבו ובטח לא למנוע ממישהו שזכאי לשבת במושבים לאנשים עם מוגבליות לשבת בהם. פקח הרכבת מיצג את הרכבת, להנחיותיו יש משמעות רבה – ערכית, סמלית וחוקית.

תנועת ישראל חופשית מלווה את רוני בהתנהלות מול הנהלת רכבת ישראל, במישור המשפטי והתקשרותי בפרט. אנחנו לא מקבלים את ההתנהלות הבזויה של הרכבת ואנשיה. אנחנו מצפים מהרכבת להתנצל פומבית בפני רוני וללקיחת אחריות על שהתרחש, לחידוד נהלים בכל הנוגע לאפליה, קביעת סנקציות ועריכת השתלמויות לעובדים, להצבת שילוט ואף לפיצוי של רוני על מה שאירע, בהתאם לחוק.

בעקבות פרסום המקרה, מנכ"ל הרכבת שוחח עם רוני והביע צער באשר לדבר שהתרחש. אולם על אף השיחה, הרכבת השיבה לרוני במכתב מקומם, כזה שמאשים אותה במתרחש ובכך שהיא "בחרה להיעלב". המכתב אינו לוקח אחריות על ההתנהגות הביזונית של הפקח שהביאה לאפלייתה של רוני ואינו מכיר בזכותה לשבת בכל מקום שתמצא לנכון, בלי שאף אחד יפלה אותה בגלל היותה אישה.

הרכבת לא ביצעה כל מהלך שמשפר את המצב, ולכן אנחנו לא נוותר. רוני שוקלת את צעדיה, ואנו מאחוריה.

לראיון של רוני אוחיון וקטיה קופצ'יק מתנועת ישראל חושפית בכאן רשת ב >>> לחצו כאן 

לסיפורה של רוני בכתבה בכאן 11 >>> לחצו כאן 

 

 

שתפו את הפוסט