צילום כתבה מהעיתון עם הכותרת ״אם יופסקו עבודות החשמול בשבתות זה יעלה למשק 750 מיליון שקל״
Picture of איתי סתת

איתי סתת

מנהל המחלקה הציבורית

מחקר של ישראל חופשית: הפסקת עבודות החשמול בשבתות – הפסד של 750 מיליון למשק

המפלגות החרדיות ומפלגת הציונות הדתית לא מוותרות על דרישתן האבסורדית להפסיק את העבודות לחישמול הרכבת בשבת ובחג. ודאי לא תופעתו לשמוע שדרישות אלה אינן מסתמכות על עבודת מטה שהתבצעה במשרדי הממשלה. הפוליטיקאים דורשים דרישות ללא כל בסיס מקצועי, ולכן יצאנו לבדוק: כמה תעלה למשק הישראלי הפסקת עבודות חשמול הרכבת בשבת? ואיך זה ישפיע עלינו, האזרחים והאזרחיות?

בעזרת הכלכלנים ניסן אברהם ויונתן סורוצקין ערכנו מחקר בנושא. ממצאי המחקר קובעים כי הפסקת העבודות בשבת תעכב את סיום פרויקט החשמול בשנה שלמה בה משתמשי הרכבת בישראל ימשיכו לסבול מעיכובים, שיבושים ותחנות מושבתות. הדבר עולה מחישובי שעות העבודה ביחס למשך זמן העבודה שנותר עד תום הפרויקט, תוך התייחסות לחשיבות רצף העבודה ובהתייעצות עם מומחי תוכן. כמו כן, המחקר קובע כי הפגיעה במשק הלאומי כתוצאה מדחייה שכזו תעמוד על 750 מיליון שקלים, אשר יגיעו משלושה מרכיבים מרכזיים: הפגיעה בשירות הנוסעים, המשך הפעלות רכבות דיזל וכן עלויות עודפות כגודש בכבישים וחניות.

במדינה מתוקנת, בדיקת המשמעויות הכלכליות והמקצועיות של הפסקת עבודות החשמול בשבת ובחג הייתה צריכה להתבצע בתוך משרדי הממשלה במסגרת תהליך סדור, וממצאיה היו אמורים להיות משוקפים לציבור בטרם קבלת החלטות בנושא. ממצאי המחקר שלנו מעידים על עומק הרשלנות של שרי הממשלה, אשר מצהירים הצהרות מבלי לבדוק את המשמעויות וההשלכות הכלכליות והתחבורתיות – השלכות שיפגעו בכיס של כולנו וביכולת שלנו לנוע ממקום למקום. אסור לתת לזה לקרות, ואנחנו נמשיך ללוות את הנושא ונהיה בכל המקומות הנדרשים, בדיוק בשביל זה.

לכתבה של רועי רובינשטיין ב-Ynet

למחקר המלא לחצו כאן 

שתפו את הפוסט