פוסטר עם הכותרת רכבת קלה מחיר כבד ישראל חופשית
Picture of קטיה קופצ'יק

קטיה קופצ'יק

מנהלת מחלקת מדיה ודוברות

מחקר חדש על רכבת קלה בשבת

ידעתם? אם הרכבת הקלה לא תעבוד בשבת, כולנו נשלם מחיר כבד מאוד. אתם שואלים עד כמה המחיר על אי הפעלת הרכבת הקלה בשבתות וחגים יהיה כבד? עלות של 880 מיליון ש"ח, מדי שנה, למשק הישראלי. זה סכום מטורף, שעולה ממחקר מעמיק ויסודי שביצע לבקשתנו חן הרצוג, הכלכלן הראשי והשותף בחברת BDO, אשר פורסם לראשונה ע"י עיתונאי נדב איל בידיעות אחרונות.

42.5 מיליארד ש"ח מכספי המיסים שלנו מימנו את הפרויקט החשוב הזה. מאחר שהציבור כולו מימן את עלות הקמת הרכבת הקלה, אנחנו מאמינים שמתכונת הפעלתה חייבת לשרת את האינטרס הציבורי הרחב. והציבור באופן גורף – עם תמיכה של 78% אחוז לפחות – מעוניין שהרכבת תפעל גם בשבת.

תמונה עם טקסט על אומדן העלות למשק הלאומי בשל אי-הפעלת הרכבת הקלה

עלויות אי הפעלת רכבת קלה בשבת

מתוך מחקר של חברת BDO, פורסם לראשונה ע''י נדב איל בידיעות אחרונות

הדבר נכון ציבורית, אבל גם כלכלית וסביבתית: הפעלת הרכבת בשבתות וחגים תוזיל את מחירי הנסיעה בסך כולל של 390 מיליון ש"ח בשנה, תצמצם משמעותית את הגודש בכבישים, את זיהום האוויר ואת מספר תאונות הדרכים (תוספת חיסכון של 150 מיליון ש"ח בשנה). כידוע, זה נכון גם חברתית: הפעלת הרכבת בשבתות וחגים תצמצם פערים חברתיים וגיאוגרפים ותאפשר לכולם, גם למי שאין רכב פרטי, להסתובב ברחבי גוש דן, להגיע לעבודה (כן, יש כאלה שעובדים בשבת) ולבלות.

אם הרכבת לא תפעל בשבתות ובחגים ותושבי תל -אביב-יפו, רמת גן, פתח תקווה ובת ים שחיכו כל כך לבשורה הזו – יישארו ללא מענה: משפחות לא יוכלו לנסוע לים ולפארק ולאזורים התיירותיים, צעירים ימשיכו לנהוג שיכורים בלילות שישי, חיילים ימשיכו להוציא הון עתק על מוניות, אוהדים שמגיעים לבלומפילד לא ישארו ללא חניה ויעמדו שעות בפקקים, החניונים ימשיכו לשחוט את כולנו כלכלית, מבוגרים בגיל השלישי ימשיכו לבלות את הסופ״ש לבד, והכל ימשיך להיות קשה, יקר ופקוק – כשהפיתרון לכל אלה הוא פשוט: להפעיל את הרכבת הקלה בסופי שבוע.

למחקר המלא – לחצו כאן

שתפו את הפוסט